Vpis

V skrbi za svoje zdravje

Foto: Freepik Foto: Freepik

V času, ko je novi koronavirus COVID-19 precej posegel v naše življenje, je prav, da se vprašamo, kaj lahko sami storimo, da ne bomo zboleli oziroma da morebitna okužba ne bo za nas usodna. In če ta bolezen ne bo ogrozila našega zdravja in življenja, je lahko vseeno opomin, da moramo za svoje zdravje preventivno storiti čim več, tudi takrat, ko ni ogroženo.

V primeru koronavirusa je bilo velikokrat poudarjeno, da so najbolj ogroženi starejši bolniki s pridruženimi kroničnimi boleznimi. Glede svoje starosti ne moremo narediti ničesar, lahko smo le hvaležni, če starost dočakamo. Glede pridruženih bolezni pa obstaja možnost, da se jim izognemo oziroma da se pojavijo čim kasneje ter da potekajo v čim blažji, kontrolirani obliki. Veliko je v našem genetskem zapisu, na katerega tudi nimamo vpliva, a tudi naš način življenja pripomore k temu, ali se bo neka bolezen, za katero imamo genetsko predispozicijo oz. nagnjenje, pri nas razvila ali ne, in če se bo, kdaj in v kakšni obliki.

Zato je pomembno, da starši z vzgojo in svojim dobrim vzgledom otrokom skušajo privzgojiti zdrav način življenja ter zavedanje, da je zdravje vrednota, ki je največ vredna. Če že v mladosti skrbimo za svoje zdravje in zdrav način življenja, je to največja naložba za starost ter največ, kar lahko naredimo, da smo tudi v primeru različnih epidemij, pandemij čim manj ogroženi.

Najpomembnejši dejavniki, ki lahko pripomorejo k našemu zdravju, so:
• uravnotežena, zdrava prehrana,
• redna telesna dejavnost,
• dovolj počitka in spanja,
• sprostitev in obvladovanje stresa,
• izogibanje nezdravih življenjskih navad,
• kadar je treba, dodatek zdravil ali prehranskih dopolnil.

Uravnotežena, zdrava prehrana mora pokriti posameznikove energijske potrebe, z njo pa se mora zagotoviti tudi optimalni vnos makro in mikrohranil ter drugih koristnih snovi, pomembnih za delovanje človeškega organizma. Hrana, ki jo zaužijemo, naj bo čim bolj raznolika, sezonsko pridelana, brez dolgih transportnih poti in nezdravih dodatkov. Pomembno je, da imamo štiri do pet obrokov dnevno, da si za uživanje hrane vzamemo čas in v jedi uživamo. Zaužiti moramo dovolj sadja in zelenjave, uživati živila iz polnovrednih žit in žitnih izdelkov, maščobe je treba uživati zmerno, naj bo nenasičenih maščob čim več, transmaščobam pa se je treba popolnoma izogibati. Omejiti je treba uživanje soli, sladkorja, sladkih jedi in pijač. Veliko soli, sladkorja in maščob je skritih v že naprej pripravljenih jedeh, katerih uživanje tudi čim bolj omejimo. Zaužiti je treba priporočene količine mleka in mlečnih izdelkov in spiti dovolj tekočine. Če ni omejitev glede zdravstvenih težav, moramo dnevno popiti med dva in tri litre tekočine, najbolje vode.

farmacevt2Foto: Freepik

Redna telesna dejavnost tudi veliko pripomore k našemu zdravju in dobremu počutju. Na splošno se za krepitev zdravja priporoča zmerna telesna dejavnost, za katero je značilno, da poveča srčni utrip in telesno presnovo, povzroči občutek toplote ter zadihanost. Po priporočilih Svetovne zdravstvene organizacije odrasli ljudje za krepitev in ohranjanje zdravja potrebujejo vsaj 150 minut zmerne aerobne telesne dejavnosti na teden. Zadostna telesna dejavnost vpliva na telesno in duševno zdravje ter kakovost življenja.

Spanje in počitek sta osnovni potrebi našega telesa. Počitek izboljša našo koncentracijo in storilnost, manj bomo utrujeni in bolje se bomo počutili. Med dobrim spancem pa se obnovijo tkiva, spočijejo se organi in iz telesa se odstranijo odpadne snovi. Količina spanja je odvisna od potreb posameznika, vendar večina ljudi potrebuje od sedem do devet ur spanca na noč.

Današnje življenje je polno stresnih situacij. Stres povzročajo odnosi v družini, služba, ocenjevanja, finančno stanje, naša in tuja pričakovanja ipd. Stres povzroča spremembe v telesu, ki vplivajo na naše počutje in lahko vodijo v pojav bolezni. Vendar stresa ne moremo kar odstraniti, lahko pa smo nanj dobro pripravljeni in ga obvladujemo. Zato moramo redno skrbeti za ustrezen način sprostitve, saj bomo tako lahko tudi v stresnih situacijah bolj pozitivni in umirjeni.

Kajenje cigaret, čezmerna količina zaužitega alkohola ali odvisnost od drog so razvade, ki so zelo škodljive za zdravje. Zato je najbolje, da z njimi sploh ne začnemo oziroma skušamo najti takšen motivacijski dejavnik ali pomoč, da nam jih bo uspelo opustiti.

Kadar pa pride do pomanjkanja določenih snovi v telesu (vitaminov, mineralov ipd.), lahko posežemo tudi po zdravilih ali prehranskih dopolnilih, ki te vsebujejo. Do pomanjkanja lahko pride zaradi povečanih izgub ali povečanih potreb našega organizma. Na voljo so številni izdelki, ki bodo našemu telesu pomagali do optimalnega delovanja.

Zdrav življenjski slog je dolgoročna naložba za zdravje. Pomembno pa je, da hranimo svojo dušo in krepimo telo.

                                                                                                                                                 Mag. Bernarda Kladnik Jenuš, mag. farm.
                                                                                                         Lekarne Maribor

Nazadnje urejeno: sreda, 21 september 2022 19:19