Vpis

Športne dejavnosti, primerne za jesenske dni

Slika je simbolična. Slika je simbolična.

Poznamo več vrst športov, ki si jih posameznik izbere sam. Nekateri se ukvarjajo z različnimi športi in jih tako kombinirajo, če jim le čas in volja to omogočata.

Športno dejaven je zdravo in prijetno. Bistvo športne rekreacije je sreča, veselje, zadovoljstvo in dobra fizična kondicija. Gibanje v naravi okrepi imunski sistem ter vpliva na fizično in duševno zdravje.

Ljudje se s športom ukvarjajo že 3000 let. V obdobju antike so se začele športne igre bolj razvijati, pojavljajo pa se tudi prva tekmovanja.

Gibanje je človeku pomembno, zlasti v trenutnem obdobju – v obdobju razcveta medijske tehnologije. Človeško telo je izjemen stroj, ki ga je treba negovati. Čeprav smo Slovenci športni narod z vrhunskimi rezultati, žal velik odstotek prebivalstva športno ni dejaven.

Otroci so včasih dneve preživljali zunaj, med večurnim gibanjem. Kot otrok se spomnim, da smo imeli samo štiri različne programe na televiziji, otroški program pa je bil le pozno popoldan in ob nedeljah zjutraj. Zaradi tega smo se otroci družili na svežem zraku, se lovili, igrali skrivalnice – imeli smo več časa drug za drugega.

Menim, da je danes gibanje otrok in odraslih v naravi zelo koristno. Računalniških iger, družbenih omrežij, brskanje po spletu otrokom danes zagotovo ne manjka. Raziskave kažejo, da ima veliko otrok težave z zbranostjo in nemirnostjo, ogromno je gibalno manj sposobnih.

Eden od razlogov, zakaj naj se gibamo v naravi, je tudi čezmerna telesna teža. Priporoča se gibanje vsaj uro na dan, kar ne pomeni, da se je treba ukvarjati s športom, ampak se lahko namesto z avtomobilom odpravimo v službo oz. otroci v šolo peš ali s kolesom. Telesna presnova se z gibanjem povečuje tri do šestkrat hitreje, kot ko smo v mirovanju.

Če se želite dobro počutiti in imeti več energije, telovadite!

famacevt 2

Sprehod v naravi velja za najboljše zdravilo, nižji krvni tlak in počasnejši srčni utrip, saj se v telesu niža raven kortizola in stresnega hormona.

V jesenskih dneh je pomembno, da ujamemo čim več sonca pred zimskimi dnevi. Vemo, da so sončni žarki vir vitamina D, ki je pomemben za delovanje imunskega sistema. Zlasti pomemben je v obdobju koronavirusa.

Šport nam pomaga pri nadzorovanju telesne teže, je odlična preventiva pred zdravstvenimi težavami, izboljšuje počutje, odpravlja nespečnost in izboljša spolno življenje. Šport je lahko tudi zabaven in nam omogoča priložnost za druženje. Ne pozabimo, da je za zdravje pomembna tudi uravnotežena prehrana. Z redno gibalno dejavnostjo lahko, glede na starost, izboljšamo delovanje srca, dihal in mišičja. Zmogljivejše srce izboljšuje krvni obtok po telesu. Boljše delovanje pljuč povečuje izrabo kisika in pri pretoku krvi skozi kožo izboljšuje videz in privlačnost.

Športniki so manj anksiozni, depresivni, manj čustveno labilni ali občutljivi na bolečino. So samozavestnejši, imajo boljši nadzor nad čustvi, so bolj odprti in družabni, potrpežljivi in odpornejši na stres.

Prava telesna dejavnost ne pomaga le do bolj zdravega telesa, ampak tudi do pozitivnejšega odnosa do sebe.

Preden vam priporočam nekaj športnih dejavnosti v jesenskih dneh, mora vsak posameznik najprej v sebi začutiti potrebo po gibanju ter se odločiti, katera vrsta gibalne dejavnosti mu ustreza, saj bo le tako v vadbi užival.

Preden se podate v naravo in se nadihate svežega zraka, preverite fizično pripravljenost in stanje opreme.

Za jesenske dni si lahko izberete različne športe, kar pa ne pomeni, da se morate gibati samo v naravi. Jesen nam občasno lahko prinese tudi slabše vreme. Takrat se lahko odpravimo tudi v športne objekte.

VODNA KOŠARKA IN PLAVANJE

famacevt 3

Odločil sem se, da vam predstavim šport, s katerim se tudi sam ukvarjam. Igramo ga v Mariboru (bazen Pristan), Velenju, Celju, Kopru, Ljubljani, Kamniku in Kranju.

Vodna košarka je košarka, ki se igra v vodi. To je mlad šport, ki združuje elemente plavanja, vaterpola in košarke, zato je tudi dinamičen šport. Za ta šport moraš imeti plavalno znanje, moč za boj pod košem in umirjeno roko za met z razdalje na koš.

Dolžina igrišča je 25 m in širina 12,5 m. Razdalja med košema je 13 metrov. Višina koša nad gladino je 105 cm.

Med igro je na igrišču pet igralcev, vsako moštvo pa ima tudi rezervnega igralca, ki ima pomembno vlogo pri tako napornem športu.

Leta 1996 sta Tomaž Slavec in Matjaž Kodek iz Kranja razvila in patentirala poseben koš in žogo ter napisala pravila igre. Tako lahko vodno košarko poimenujemo kot slovenski šport v razvoju.

Plavanje lahko izvajamo na zunanjih kopališčih do konca meseca septembra, pozneje pa se odprejo vrata notranjih kopališč.

Plavanje pospeši delovanje srca in pretok krvi v ožilju. V eni uri plavanja se lahko porabi do 790 kalorij. To je več, kot bi porabili pri teku ali kolesarjenju. Zaradi kratkih in globokih vdihov ter poudarjenih izdihov v vodo ima plavanje pomemben učinek na vitalno zmogljivost pljuč ter vzdržljivost dihalnih mišic. Plavanje ne obremenjuje sklepov in kosti, temveč nudi odlično obliko aerobne obremenitve.

TEK

Tek je najcenejša športna dejavnost. Vse, kar potrebujete, so obuvala za tek in primerno oblačilo glede na zunanjo temperaturo. Tek je najučinkovitejša fizična dejavnost, ki velja za eno najbolj zdravih sprostitev. Tečemo lahko skoraj kjerkoli in kadarkoli. Za izvedbo teka ne potrebujemo posebnih veščin, a je pomembno, da poznamo pravilno tehniko teka. S tekom lahko porabite veliko kalorij in pospešite svoj srčni utrip. Med tekom lahko spoznate osebe, saj so tekači večinoma zelo družabni. Če niste radi sami, se lahko pridružite tekalni skupini. Ob teku postanete vztrajnejši in manj pod stresom, okrepi se vam tudi imunski sistem, vaša vzdržljivost bo boljša, moč sklepov bo večja, hkrati pa lahko zmanjšate ali obdržite želeno telesno težo.

KOLESARJENJE

Kolesarjenje je zadnje obdobje postalo popularno zaradi naših junakov, ki osvajajo pomembne kolesarske dirke.

Kolesarjenje je v jesenskih dneh priljubljeno, ker se zunanje temperature znižajo, hkrati pa si želimo izkoristiti suhe cestne poti pred zimo. Slovenija je priljubljena kolesarska destinacija, ki zaradi izjemne lege in razgibanega terena privablja cestne kolesarje in osebe, ki rade kolesarijo zunaj urejenih kolesarskih poti. Vse več je kolesarskih maratonov in drugih kolesarskih prireditev. Tudi v Mariborskih lekarnah vsako leto organiziramo družabno kolesarjenje za zaposlene.

Kolesarjenje je šport, ki najmanj obremenjuje sklepe, zato ga priporočam vsem starostnim skupinam in osebam, ki imajo težave s sklepi. Okrepili boste mišice in pozitivno vplivali na delovanje srčno-žilnega sistema. Kolesarjenje izboljša moč, ravnotežje in koordinacijo. Priporoča se, da kolesarimo vsaj trikrat tedensko.

Ker ste veliko v stiku z naravo, vam kolesarjenje omogoča, da preženete tipične oblike duševnega zdravja, kot so depresija, stres in tesnoba. Že po nekaj vrtljajih pedalov se vam bodo misli zbistrile, domov se boste pripeljali polni energije ter zagona za novo delo.

POHODNIŠTVO

famacevt 4

V Sloveniji imamo veliko hribovitega in gorskega sveta, zato imata pohodništvo in planinarjenje posebno mesto v slovenskih srcih. Varnost pa naj bo vedno na prvem mestu. Poskrbimo za ustrezno opremo, preverimo vremenske razmere ter izberimo poti, primerne kondiciji. Če se odpravljate prvič, se priporoča gorski vodnik oz. nekdo z izkušnjami.

Ne glede na pot pa boste vedno naleteli na presenetljive razglede dolin, s katerimi bo poplačan ves napor.

Samo pohodništvo je dobro za dušo in telo. Že en vzpon bo pomagal znižati tveganje za nastanek srčno-žilnih obolenj, visok krvni tlak in holesterol, pomaga pa tudi preprečiti nastanek diabetesa. Sama hoja zbistri misli in znižuje raven stresa. Hoja nas osreči, bolje spimo in izboljšuje spomin.

ŠPORTNO PLEZANJE

Naši športniki s svojimi uspehi vedno znova poskrbijo, da se določena športna panoga popularizira.

Tako je zanimanje za športno plezanje zaradi uspešne plezalke Janje Garnbret v velikem vzponu.

Čedalje več plezalnih sten je po Sloveniji, in sicer tako naravnih kot umetnih.

Ta športna panoga zahteva veliko previdnosti in varnosti, zato se priporoča plezalni tečaj, kjer vas naučijo osnov za samostojno in varno udejstvovanje v športnem plezanju (oprema, vozli, navezovanje, gibanje naveze, učenje in urjenje tehnike varovanja in plezanja ...).

V jesenskih dneh je idealno za obisk naravnih plezališč. Pleza se lahko klasično ali ferata.

Pri plezanju morata vedno biti prisotna dva zaradi varnosti. Medtem ko eden pleza, ga drugi varuje.

Prosto plezanje je sicer naporen šport, ki zahteva psihično in fizično pripravljenost. S plezanjem preizkušamo moč, vzdržljivost in ravnotežje. Plezanje nam krepi in oblikuje mišice, poveča se nam prožnost. Pri plezanju v naravi se nam zmanjša stres.

SURFANJE NA DESKI IN KAJTANJE

Za izvedbo teh športov se bo treba peljati iz Slovenije, saj so drugje zaradi vetra boljši pogoji. Nedaleč iz Slovenije je italijansko mesto Trst, ki nudi dobre pogoje za kajtanje.

Kajtanje je nekoliko zahtevnejše od surfanja na valovih. Imata pa oba svoj čar in prednosti.

Surfanje na valovih je zelo zabavno in lahko vključuje vse družinske člane, ki so plavalci. Če ste začetnik, je najbolje poiskati začetna navodila v eni od surf šol, ki so nastanjene na različnih surf točkah po svetu. Nam najbližje so severna obala Francije, Španije, celotna Portugalska, Maroko, Kanarski otoki itd.

Surfanje je primerno za vse starosti. Jesenske počitnice so idealne za surfanje na deski v Franciji, Maroku ali na Portugalskem. Celotni družini tamkajšnje plaže nudijo dolge sprehode, surfanje in druge dejavnosti.

Na samem začetku izobraževanja se naučite peljati peno. To je val, ki se razbije ob obali. Ima dovolj moči, da se leže na trebuhu popeljete 20 m do začetka obale.

Potem sledi počep in stanje na deski.

Vso opremo, ki jo za deskanje na valovih potrebujete, prejmete v šoli surfanja – desko in obleko iz neoprena.

Kajtanje je podobno jadranju na deski, le da se namesto jadra uporablja zmaj in kajt – deska, na kateri se stoji. Je precej bolj adrenalinski šport od navadnega surfanja. Kajtanje je dinamični vodni šport, ki je neposredno odvisen od vetra, zato nudi posebne užitke zaradi različnih hitrosti, skokov in elegantnega drsenja po vodi.

Kajtanje je izjemen šport, ki je lahko zelo nevaren. Zato se vsem začetnikom priporoča, da osnove kajtanja spoznajo pod budnim očesom inštruktorja, ki svetuje pri izbiri ustrezne opreme.

Za usvojitev znanja kajtanja potrebujemo več časa, saj je treba najprej obvladati zmaja in veter v njem. Za začetnike je zelo priljubljen Egipt. V tem kraju so zelo dobri pogoji. Bližji dobri destinaciji za kajtanje sta Trst – Gradež in Neretva na Jadranu.

Kajtanje nikoli ne postane dolgočasno, ker ne zmanjka novih krajev, hkrati pa je vedno dovolj prostora za napredek.

Leta, telesna teža, višina, moč in spol ne vplivajo na osvajanje tehnike kajtanja.

BOKS

Boks je borilni šport. Dobro vemo, da je slovenski boksar Dejan Zavec leta 2009 postal svetovni prvak v velterski kategoriji.

  • Boks je eden najstarejših športov v Sredozemlju, ker so se s pestmi bojevali že na antičnih olimpijskih igrah.
  • Boks se trenira večinoma v telovadnicah, kjer vas vodi trener.
  • Zadnje obdobje se z boksom pri nas ukvarja čedalje več žensk.
  • Boks nam daje več samozavesti, z njim pa premagamo tudi psihofizični stres. Že po dveh rundah udarjanja v boksarsko vrečo se prebudite in zadihate. Ena runda traja 3 minute.
  • Boks je visokokalorična vadba, ki vključuje oblikovanje telesa in izgubo maščobe.

famacevt 5

Za vadbo se ni treba profesionalno ukvarjati. Ko se vpišete, trener opazi vaš namen. Rekreativni boks omogoča učenje boksa in tehnike v paru, ki ne vsebuje stika in sparingov, ter delo na boksarski vreči in osredotočenosti s trenerjem s pozitivnim vzdušjem.

Pri rekreativnem boksu lahko izgubite med 800 in 1000 kalorij na trening in maščobe. Ne vsebuje stika in bojev. Boks bo pomagal, da se lažje spopadete s stresom. Oblikuje se celo telo, hkrati pa se pridobi kondicija in moč.

Robert Lukenda
Lekarne Maribor

Nazadnje urejeno: torek, 15 november 2022 09:26