Usoda lenarškega zdravstvenega doma ostaja negotova
16 januar 2025ustvaril Senka Dreu
Onesnažena reka Velka v Lenartu
14 januar 2025ustvaril Marjan Toš
Oskrunjena mariborska sinagoga
13 januar 2025ustvaril dr. Marjan Toš
Vedno pogosteje in glasneje se govori o trajnostni mobilnosti, izvajajo se različne promocijske in medijske kampanje ne le na državni ravni, temveč tudi na občinski. A če želimo, da se na tem področju pričnejo uvajati spremembe je potrebno občankam in občanom ponuditi alternativo prevozom z avtomobili. Več bralk nas je opozorilo, da opažajo, da se na relaciji Voličina–Zavrh–Selce–Lenart zelo pogosto vozi avtobus in da je ta velikokrat brez sopotnikov ter se pričeli spraševati o smotrnosti voženj. Po odgovore smo se obrnili na avtobusnega prevoznika Arriva, kjer so nam odgovorili, da so spremembe uvedli s 1. julijem lani in da so standardi javnega prevoza (z voznimi redi in številom odhodov) določeni s strani upravitelja javnega potniškega prometa (DUJPP), zato smo se pojasnila obrnili nanje.
Iz DUJPP so nam pojasnili, da so »novi vozni redi, linije in frekvence odhodov nadgrajeni in izboljšani na podlagi prometnih tokov, v zasledovanju kriterijev večanja frekvence odhodov in pokritosti uporabe javnega potniškega prometa, usklajevanja z železniškimi voznimi redi ter potrebami potnikov in naseljenostjo. Te izboljšave so prinesle večji standard dostopnosti,” in še zapisali, da se zavedajo, da morajo ljudjem najprej ponuditi dobro ponudbo, da se lahko nato odločijo za javni prevoz kot sredstvo potovanja: »Veseli nas, da so vaši bralci, lokalni prebivalci, zaznali, da imajo danes odlično ponudbo medkrajevnega avtobusnega potniškega prometa na relaciji Voličina–Zavrh–Selce–Lenart, ki omogoča prestope za smer Maribor, kar je dodana vrednost ponudbe.
Z uvedbo novih voznih redov imajo danes tukajšnji prebivalci na razpolago ponudbo, ki več kot vabi k odločitvi za izbiro potovanja z javnim potniškim prometom namesto z osebnim avtomobilom.«
Po drobnogled smo vzeli relacijo Lenart–Selce in ugotovili, da je možno koristiti avtobusni prevoz kar 13-krat na dan, cena vožnje pa je 2,5 €. Avtobus tako prične svojo prvo vožnjo ob 4.25 iz Selc in po 30 minutah prispe v Lenart. Zadnjo vožnjo iz Lenarta proti Selcam opravi ob 20.30 uri. Torej, javni potniški promet je urejen skorajda na vsako uro in tako dostopen vsem, da ga lahko koristijo. Seveda so cene odvisne od relacije – tako je cena za enosmerno vožnjo do Zavrha 2,10 € in iz Spodnje Voličine za 1,7 € za končno postajo Lenart.
Avtobusni prevozi pa so preko dneva dobro urejeni tudi za relacije Lenart–Sveta Ana (11-krat), Lenart–Sveta Trojica (11-krat) in Lenart–Benedikt (29-krat), slabše je le za Jurovski Dol (4-krat). Cene za enosmerno vožjo se gibljejo med 1,7 € do 2,9 €. Med vikendom vozi avtobus na relaciji Voličina–Zavrh–Selce–Lenart 3-krat dnevno, Lenart–Benedikt 9-krat, na preostalih relacijah pa ob sobotah in nedeljah ne vozi.
Trajnostna mobilnost postaja vse bolj prepoznana kot ključna rešitev za prometne izzive, a kljub temu v Sloveniji, kot tudi Slovenskih goricah, še vedno pretežno uporabljamo motorna vozila. Javni potniški promet na našem območju se je spremenil in nam ponuja možnosti, da pričnemo udejanjati vse to, kar slišimo in vidimo v šoli, na družbenih omrežjih in v medijih ter pričnemo korak za korakom odpravljati težave, ki jih promet povzroča mestom, okolju in zdravju. Morda bi tudi tisti, ki vodijo različne akcije o spodbujanju mobilnosti z vzgledom kazali mladim, da je prav, da se na delo in po opravkih vozimo z avtobusom. Na DUJPP se zavedajo, »da je v začetnem obdobju potreben čas, da se ponudba zazna in začne tudi uporabljati,« vendar očitek, da prebivalci opažajo prazne avtobuse ne drži, saj da »pregled validacij kaže, da se redko zgodi, da na katerem odhodu potnikov ne bi bilo,« so še zapisali.
Lahko dostopen in cenovno ugoden javni prevoz zato ljudi spodbuja k bolj trajnostnem vedenju.
Naj spomnimo, da se je Občina Lenart septembra lani pridružila vseslovenski in vseevropski pobudi Evropskega tedna mobilnosti, katerega tema je bila »Udoben javni prostor – za vse«, kjer so občanke in občane vabili k razmisleku o pomenu kakovostno urejenega javnega prostora, ki je dostopen in prijazen do vseh prebivalcev. Torej, če želimo uvesti spremembe ni le dovolj, da se o tem pogovarjamo javno, ampak se pričnemo teh storitev tudi posluževati.
Občina Lenart je v septembrski akciji promovirala, da »urejen javni prostor omogoča boljšo socialno povezanost, večjo varnost v prometu, zmanjšuje hrup in onesnaženost zraka ter na splošno prispeva k višji kakovosti življenja.« V pripravi je tudi Občinska celostna prometna strategija (OCPS), ki se razvija in izvaja z namenom izboljšanja prometne infrastrukture in spodbujanja trajnostne mobilnosti – nedavno so občine svoje občanke in občane vabile k sodelovanju v anketi, kjer so izrazili svoje poglede in želje na trajnostno mobilnost v lokalnem okolju. V strategijo je vključeno ne le povečanje površin za pešce in kolesarje ampak tudi izboljšanje dostopnosti javnega prevoza ter zmanjšanje motornega prometa.
Z majhnimi spremembami v naših potovalnih navadah lahko dosežemo velike koristi – od boljšega zdravja do čistejšega okolja. Ali je ta ponudba le začasna in so še možne spremembe so nam iz DUJPP sporočili, da ves čas uvajajo izboljšave v vozne rede:
»Vsako informacijo, ki jo prejmemo iz terena, pa naj bo to ali iz lastnega poslovno-informacijskega sistema, ali iz strani potnika, občine, šole ali prevoznika, obdelamo, preverimo navedbe in glede na situacijo, kjer je smiselno, izboljšave takoj uvedemo, in vožnje uredimo na način, ki je bolje prilagojen potnikom.«
Morda je torej pravi čas za razmislek in premislek o uporabi naših prevoznih metod tudi za to, da bodo prihodnje generacije lahko uživale v kakovostnem, udobnem in varnem javnem prostoru, ki bo služil potrebam vseh.