
Priložnost za mlade umetnike v Lenartu
15 oktober 2025ustvaril Uredništvo

Iz Lenarta in Mežice na vaš krožnik
13 oktober 2025ustvaril Mojca Simonič

Preko teritorialnega sodelovanja do EU denarja
13 oktober 2025ustvaril Senka Dreu
Ponovno je nastopil čas poljedelskih opravil na njivah in poljih. Pogosto opažamo, da posamezniki v preveliki delovni vnemi pri obdelovanju njiv preveč posegajo v cestni svet javnih cest. Ne smemo pozabiti, da je utrjena podlaga ceste praviloma precej širša, kot je videti na prvi pogled. Običajno je videti samo asfaltirano cestišče, mogoče še bankino, dejansko pa je utrjena podlaga ceste, na površini prekrita s travinjem, še vsaj meter širša.Foto: splet
Na naš organ pogosto prejemamo prijave v zvezi z nepravilnim oranjem in tudi nanosom zemlje na cesto. Zaradi navedenega vam v nadaljevanju z namenom preventivnega ukrepanja predstavljamo kršitve zakonskih določb, posledice takega ravnanja in pravilen pristop k temu opravilu.
Zakon o cestah (Uradni list RS, št. 109/10, s spremembami in dopolnitvami; v nadaljevanju: ZCes-1) določa pomen posameznih izrazov v svojem 2. členu:
Cestni svet je zemljišče, katerega mejo na podlagi predpisov o projektiranju javnih cest določajo linije med skrajnimi točkami prečnega in vzdolžnega profila cestnega telesa, vključno z napravami za odvodnjavanje. Meja cestnega sveta poteka največ 2 metra od linij skrajnih točk, vključno z napravami za odvodnjavanje.
Cestno telo je del javne ceste, ki ga sestavlja cestišče z nasipi in vkopi.
Cestišče je del javne ceste, ki ga sestavljajo vozišče, odstavni in ločilni pasovi, kolesarske steze, pločniki, bankine, naprave za odvodnjavanje, če so tik ob vozišču, ter zračni prostor v višini 7 metrov, merjeno od točke na osi vozišča.
Bankina je utrjen vzdolžni del cestišča ob zunanjem robu vozišča, ki zagotavlja bočno stabilnost vozišča in brežine ter omogoča namestitev prometne signalizacije in opreme.
Vozišče je del cestišča, ki ima eno ali več smernih vozišč, namenjeno prometu vozil pod pogoji, določenimi s predpisi o pravilih cestnega prometa, pa tudi pešcem in drugim udeležencem cestnega prometa, če s prometno signalizacijo ni določeno drugače.
Za lažje razumevanje, kaj v praksi pomenijo pravilni odmiki pri oranju od cestnega sveta, vam predstavljamo spodnje skice:
1. Prikaz pomenov izrazov
(Vir skice: Oranje pravokotno 90 in vzporedno_Prerez. pdf, Cestno podjetje Nova Gorica in Ministrstvo RS za infrastrukturo in prostor)
2. Oranje vzporedno s cesto
(Vir skice: Oranje pravokotno 90 in vzporedno_Prerez. pdf, Cestno podjetje Nova Gorica in Ministrstvo RS za infrastrukturo in prostor)
(vir: Občina Velika Polana)
3. Oranje pravokotno na cesto
(Vir skice: Oranje pravokotno 90 in vzporedno_Prerez. pdf, Cestno podjetje Nova Gorica in Ministrstvo RS za infrastrukturo in prostor)
Zaradi neupoštevanja pravilnih odmikov prihaja pri oranju kmetijskih površin do poškodb bankin in vozišča. Orači obračajo traktorje s priključki na cestnem svetu, celo na asfaltnem vozišču, zaradi česar prihaja do poškodb bankin, razpokanosti asfalta, posedanja roba cestišča, hkrati pa tudi do onesnaženja cestišča z nanosom blata in zemlje. Orač oziroma voznik delovnega stroja je dolžan, preden se vključi na javno cesto, pnevmatike očistiti blata, zemlje in drugih snovi. Šele tako očiščen lahko zapelje na javno cesto.
Vse odstranitve ovir (zemlja oziroma blato, razsut gnoj ipd.) ali drugih posledic prepovedanih ravnanj na cesti (obnova bankin, obnova obcestnih jarkov, sanacija vozišča ipd.) izvede izvajalec rednega vzdrževanja občinskih cest na stroške povzročitelja ovire oziroma poškodbe.
V primeru, da kmetijskih del nikakor ni mogoče izvesti tako, da ne bi ovirali in ogrožali prometa, poškodovali ceste ali povečali stroškov njenega vzdrževanja, ZCes-1 v 27. členu dopušča tudi možnost, da izvajalec del pred začetkom izvajanja del upravljavca cest (občino) zaprosi za soglasje. S tem soglasjem se določijo pogoji, pod katerimi se ta dela lahko opravijo, po potrebi se določita začasna označitev ovire na ali ob cesti z začasno prometno signalizacijo in dolžno ravnanje izvajalca del po tem, ko je z deli zaključil.
ZCes-1 v 5. členu določa naslednje prepovedi in sankcije:
̶ na cestišče javne ceste je prepovedano nanašati blato ali jo kako drugače onesnaževati;
̶ prepovedano je orati na razdalji manj kot 4 metre od roba cestnega sveta v pravokotni smeri na cesto ali na razdalji manj kot 1 meter od roba cestnega sveta vzporedno s cesto.
Za omenjena prekrška je predpisana globa (posameznik se kaznuje z globo 1000 EUR, pravna oseba z globo 4000 EUR in odgovorna oseba pravne osebe z globo 1000 EUR).
Poškodovana vozišča, bankine in naprave za odvodnjavanje ceste. Z zemljo, blatom ali sipkim materialom onesnaženo vozišče. Vse to so stanja, ki vplivajo na varnost cestnega prometa. Vsi skupaj se moramo zavedati, da promet niso le vozniki motornih vozil na štirih in več kolesih. Najranljivejši udeleženci cestnega prometa so motoristi, kolesarji in pešci. Zanje že manjše poškodbe vozišča ali bankin ter tudi manjši nanosi materiala na cesto predstavljajo veliko tveganje za nastanek hujših poškodb.
Zato apeliramo na vse: Spoštujmo zakon! Zakon omejuje, da nas vse varuje!
S spoštovanjem!
Skupna občinska uprava Maribor
Medobčinska inšpekcija in Medobčinsko redarstvo