Kot smo že pred časom poročali, nas je zanimalo, koliko lokalne skupnosti porabijo za organizacijo občinskih praznikov. Iz petih občin smo prejeli podatek, da te za občinski praznik porabijo od osem do dvanajst tisoč evrov. Le iz Občine Sveta Trojica so nam odgovorili, da pa pri njih za občinski praznik namenijo 1.500 evrov. Tudi iz zaključnega računa je razvidno, da so v letu 2023 za občinski praznik in silvestrovanje namenili 1.687,71 evra. Dejstvo je, da ob občinskem prazniku pri Sveti Trojici organizirajo večdnevni dogodek TrojicaFest, ki ga obiščejo številni obiskovalci od blizu in daleč, saj jih k Sveti Trojici privabijo številni nastopi znanih glasbenikov brez vstopnine. Letos je TrojicaFest potekal od 13. do 16. junija. Kot številne Trojičane, ki pravijo, da od tega nič nimajo, je tudi nas zanimalo, koliko te prireditve stanejo in koliko javnih sredstev namenijo za to praznovanje.
TrojicaFest organizira Zavod za turizem Sveta Trojica, ki podjetja povabi k sponzoriranju dogodka. Za TrojicaFest 2023 je bila ponudba za generalnega sponzorja 15.000 evrov, za sponzorja koncerta pa 8.000 evrov. Po podatkih direktorice Lare Loparič so za TrojicaFest 2023 porabili 75.000 evrov, od tega 35.000 evrov iz občinskega proračuna. Ostala sredstva, okrog 40.000 evrov, so zagotovili s strani sponzorjev, tržne dejavnosti in razpisa EU. Lara Loparič nam je še zapisala, da so lani s sponzorji in donatorji zbrali 35.943,40 evra. Strošek odra so lani v višini 80 odstotkov pokrili iz evropskih sredstev. Iz teh podatkov nam je bilo hitro jasno, da zgoraj navedene cene za sponzorje ne držijo, saj je bilo lani na TrojicaFestu 14 sponzorjev in 25 donatorjev.
Nismo bili del njihovega komunikacijskega načrta
Direktorico Laro Loparič smo na začetku maja letos prosili, da nam pošlje program TrojicaFesta. Niso nam ga poslali, ker baje nismo bili opredeljeni kot komunikacijski kanal v njihovem komunikacijskem načrtu. Po končanem TrojicaFestu 2024 smo na zavod naslovili konkretna vprašanja o stroških in zahtevali kopije pogodb s sponzorji, donatorji in izvajalci. Tu se je zapletlo, saj so v Zavodu za turizem Sveta Trojica menili, da do tega nismo upravičeni. Za pomoč pri pridobivanju dokumentov smo se obrnili na Urad informacijske pooblaščenke, ki je izdal več pozivov zaradi molka organa in jim naložil, da nam predajo dokumentacijo. Zaradi vztrajanja smo bili večkrat šikanirani in tudi sam sem bil javno napaden na družbenih omrežjih od predstavnika ustanovitelja zavoda.
Od leta 2021 Zavodu za turizem 361.065,26 evra proračunskih sredstev
Zavod za turizem Sveta Trojica je ustanovila Občina Sveta Trojica z javnim denarjem in ga tudi financira. Zavod za turizem Sveta Trojica je od leta 2021 do konca leta 2023 iz občinskega proračuna prejel 271.065,26 evra ali slabih 60 odstotkov vseh sredstev zavoda. Tudi letos so dotacije iz občinskega proračuna do sedaj znašale že 90.000 evrov. Po končanem TrojicaFestu 2024 smo na Zavod za turizem naslovili več vprašanj, koliko so znašali letošnji stroški TrojicaFesta. S pomočjo Urada informacijske pooblaščenke nam je uspelo v nekaj mesecih pridobiti le delne podatke. Zakaj organizatorji ne želijo, da ljudje izvejo, koliko so znašali stroški, nam ni znano, mogoče si na to vprašanje lahko odgovorite sami.
Stroški letošnjega TrojicaFesta so znašali 71.000 evrov
Direktorica Lara Loparič nam je odgovorila, da so stroški TrojicaFesta 2024 znašali okrog 71.000 evrov. S sponzorji in donatorji so zbrali 17.500 evrov, kar dokazuje, da govorice, kako z lahkoto s sponzorji in donatorji pokrijejo dogodek, ne držijo. Letos je bilo na letaku navedenih 12 sponzorjev dogodka, ki naj bi skupaj prispevali 11.700 evrov, donatorji pa 5.800 evrov. Po kopijah pogodb, ki smo jih pridobili, so bili sponzorji Komunala ODTOK, d. o. o., Amigdala, d. o. o., Dravske elektrarne Maribor, d. o. o., Elektro Maribor, d. d., MOSKING, d. o. o., in I-VENT, d. o. o. ki so skupaj namenili 8.000 evrov, podjetje I-VENT pa je zagotovilo še nagrado v višini 2.500 evrov. Pridobili smo še kopijo sponzorske pogodbe z Zavarovalnico Triglav, d. d., vendar na njej ni naveden znesek sponzorskih sredstev. Med sponzorji so podjetja, ki so v poslovnem odnosu z Občino Sveta Trojica, in med njimi je tudi podjetje, katerega solastnik je občinski svetnik. Lara Loparič meni, da to ni sporno, saj podjetja s tem izkazujejo družbeno odgovornost ali po njeno CRS – Corporate Social Responsibility.
Pomešali sponzorje in donatorje
Pri pregledu pogodb smo ugotovili, da Zavarovalnica Sava, d. d., Europlakat, d. o. o., Saubermacher, d. o. o., Radenska Adriatic, d. o. o., in Radio Slovenske gorice, d. o. o., niso bili sponzorji, ampak donatorji. Torej je bilo le sedem sponzorjev, ostalo so bili donatorji. Očitno so napačno oglaševali sponzorje in donatorje – ali gre za nepoznavanje ključne razlike med donacijami in sponzorstvom, ne vemo. Vemo pa, da pri donaciji ne pričakujemo od prejemnika nobene proti usluge, medtem ko s sponzorstvom dejansko plačamo opravljeno storitev reklamiranja – oba termina sta tudi drugače opredeljena v davčni zakonodaji. S pregledom donatorskih in sponzorskih pogodb nismo prišli do zneska 17.500 evrov, kot je navedla Lara Loparič, ampak je bil ta nižji. Res pa je, da nekatere storitve niso finančno ovrednotene. Tudi to, da so donatorji namenili 5.800 evrov, najbolj ne drži in je podatke težko preveriti zaradi mešanja donacij in sponzorstva.
Po navedbah Lare Loparič je torej letošnji TrojicaFest stal okrog 71.000 evrov. Po njenih besedah bodo za pokritje stroškov namenili okrog 20.000 evrov javnih sredstev, ostala sredstva v višini 49.000 evrov so pridobili s sponzorji in tržno dejavnostjo.
Če držijo navedbe, da so s sponzorji in donatorji zbrali 17.500 evrov, so s tržno dejavnostjo zbrali 31.500 evrov. Odgovora kaj vse zajemajo sredstva pridobljena iz tržne dejavnosti do zaključka časopisne redakcije nismo prejeli, smo pa kasneje prejeli odgovor Lare Loparič v katerem je zapisala: »Kar se tiče finančnih podatkov tržne dejavnosti: napačno je navedeno, da smo s tržno dejavnostjo zbrali 31.500 evrov. Dejanski znesek, ki smo ga zbrali s tržno dejavnostjo za izvedbo projekta Trojicafest 2024, znaša 49.000 evrov, oziroma še nekoliko več, če upoštevamo bruto zneske sponzorjev. Med tržne dejavnosti štejemo prispevke sponzorjev, donatorjev, ter prihodke iz Ulice okusov, dodatno pa smo sredstva pridobili tudi s prodajo brošk in vstopnin na Vinski galeriji. Na ulici okusov je bilo skupno 12 ponudnikov.«
Za glasbene nastope skoraj 40.000 evrov
Težko je tudi dobiti skupni znesek izdatkov, ki so nastali z organizacijo dogodka. Po navedbah direktorice Lare Loparič naj bi znašali stroški nastopajočih 36.550 evrov z davkom, pri čemer so nam posredovali nekaj pogodb. Iz kopij pogodb, ki smo jih pridobili, izhaja, da so znašali stroški nastopov skupin Kingston, Maraaya, Siddharta in Danijele Martinović 34.637,50 evra. K temu je treba prišteti še stroške nastopa Nuške Drašček in Plesnega studia S v višini 2.680 evrov. Stroški nastopajočih so torej znašali 37.317,50 evra, kar pomeni, da so stroški nastopajočih višji, kot jih je navedla Lara Loparič. K tem stroškom je treba prišteti še stroške celotne tehnične izvedbe, ki so znašali dobrih 15.050 evrov, in stroške »videomappinga« na cerkvi v višini 2.574,20 evra.
S primerjavo cen glasbenih nastopov drugod hitro ugotovimo, da ne držijo navedbe gorečih županovih zagovornikov, ki »baje« po občini razlagajo, da so stroški TrojicaFesta zanemarljivi, saj župan vse to dobi sponzorsko. K tem stroškom je treba prišteti še stroške SAZAS-a, ki so po javno dostopnih podatkih znašali 1,237,79 evra. Ob tem še manjkajo stroški podjetij Ledeksi, d. o. o., Danijel Vogrinec, s. p., Kimi, d. o. o., Vigrad WC kabine, d. o. o., LAB4PAY, d. o. o., itd.
Vsi ti podatki so vidni v finančnem poročilu o TrojicaFestu, ki pa po besedah direktorice Lare Loparič ne obstaja, saj bo to vključeno v letno poročilo Zavoda za turizem, ki bo objavljeno v skladu z zakonskimi določili. Zato nam ne preostane drugo, kot da verjamemo direktorici Lari Loparič, ki je povedala, da so stroški letošnjega TrojicaFesta znašali okrog 71.000 evrov. A vseeno ostajata grenak priokus in nekakšen dvom, zakaj davkoplačevalci ne moremo dobiti popolnih podatkov, kolikšni so bili dejanski stroški TrojicaFesta 2024.
Direktorica Lara Loparič nam je tudi očitala, da poročamo enostransko in ne navajamo vseh aktivnosti, ki jih izvajajo v zavodu, zato smo jo povabili v naš podkast #Neokvirjeno, pa je sodelovanje zavrnila.
Kot zanimivost naj še dodamo, da na območju Upravne enote Lenart deluje šest občin, le Občina Sveta Trojica pa ima svoj Zavod za turizem in je tudi edina občina brez stalne kulinarične ponudbe, čeprav je pred časom odkupila Vogrinovo gostilno, ki pa še naprej propada.
Tudi občinski praznik tam praznujejo drugače – drugod se ob občinskem prazniku veselijo občanke in občani, pri Sveti Trojici pa se veselijo vodstvo občine in gostje. Člani domačih društev delajo kot prostovoljci in dobijo le malico. Po besedah direktorice Zavoda za turizem Sveta Trojica Lare Loparič so za te malice ob lanski Zimski pravljici porabili dobrih 800 evrov.